Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.10.2023 08:00 - МЕТОДИЧЕСКО РЪКОВОДСТВО ЗА ОБУЧЕНИЕ И ПРИЛАГАНЕ НА ФОРУМ-ТЕАТЪР – ФОРМА ЗА ИЗВЪНКЛАСНА РАБОТА В УЧИЛИЩЕ (първа част)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 608 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 
image

МЕТОДИЧЕСКО РЪКОВОДСТВО ЗА ОБУЧЕНИЕ И ПРИЛАГАНЕ НА ФОРУМ-ТЕАТЪР – ФОРМА ЗА ИЗВЪНКЛАСНА РАБОТА В УЧИЛИЩЕ

(първа част)

 

ВЪВЕДЕНИЕ В МЕТОДИКАТА “ФОРУМ-ТЕАТЪР”

„Театърът е форма на познание: той може и трябва да бъде начин за трансформиране/промяна на обществото. Театърът може да ни помогне да изградим нашето бъдеще, вместо просто да чакаме това бъдеще.“ (Аугусто Боал (Augusto Boal) – основател на методологията на форум-театър).

„Форум-театъра“ е интерактивен театър, който използва гъвкав набор от игри, дейности и техники за насърчаване на диалога по въпроси, които вълнуват общността. Интерактивният театър понякога се нарича "театър с непосредствено участие на зрителите" или "театър, основан на общността". Когато театърът се използва за разрешаване на конфликти, той се нарича „драма за трансформиране на конфликти“.

Темите на представленията на форум-театъра са проблеми на обществото: взаимоотношения между членове на семейството, между възрастни и деца, представители на различни националности; проблеми, свързани с миграция, семейно насилие, рекет в училище, зависимости, конфликти и др. Темите за представяне се определят от учениците по време на занятията за избор на история.

Форум-театърът се състои от представление и форум-дискусия.

 

Основната цел на форум театъра е:

-информиране за проблема чрез представление;

-организиране форум-дискусия след представлението, за намиране на възможни пътища за изход от представените проблемни ситуации. Форумната дискусия е структурирана така, че чрез диалог зрителите намират варианти за решаване на проблема, показан в представлението, и обсъждат кои от тях са най-подходящи в дадена ситуация. Дискусията насърчава сближаването и установяването на взаимно разбирателство между зрителите, тъй като техниката им дава възможност да разговарят помежду си с идея всеки да  разбере гледната точка на другия.

На представлението се канят ученици, техните родители, учители, представители на местната власт и обществени лидери, което води до тясно взаимодействие между всички участници въвлечени в процеса на възпитание на учениците/младежите.

 

Етапи на технологията "форум театър".

За въвеждане на методологията „форум театър“ в образователната работа на училищата се създават училищни драматични клубове, които работят по тази методика. Технологията „форум-театър” се овладява чрез занимания с участници в училищния драматичен клуб. Всяко занятие има свои собствени цели:

а) Създаване на екип и доверие между участниците:

-упражнения за опознаване на участниците;

-упражнения за изграждане на доверие;

-упражнения за изграждане на екип.

б) Придобиване от участниците на уменията, необходими за сценични представления:

-запознаване с историята на форум театъра и неговата методика;

-актьорски умения;

-работа с тялото, мимики;

-глас и дишане;

-изграждане на диалог и монолог.

в) Разработване на скечове, вживяване в ролята:

-избор на история с проблем/конфликт в нея;

-анализ на проблема/конфликта;

-репетиции;

-подготвяне на жокера (водене на представлението и дискусията).

г) Премиера на спектакъла. Занятията по технологията „форум-театър“ са описани подробно във вид на уроци в това ръководство. Включени са общо 10 урока. Те обхващат всички стъпки за създаване на форум-театър: от срещата с участниците в първия урок до първото представление в десетия урок. Иновативните методи, използвани в тези упражнения, могат да се използват не само в часовете на драматичния клуб, но и в часове по различни предмети.

 

Фази на представяне.

Представлението се състои от пет фази.

I. Загряване – упражнения и игри, които се провеждат преди представлението с публиката. Тези упражнения помагат за установяване на връзки между актьори и публика. Упражненията помагат на зрителите бързо да навлязат в атмосферата на театралното действие и да не се страхуват да станат участници в представлението. Загряването се ръководи с жокер.

Загрявката включва 3 основни стъпки: 1) приветствие, 2) упражнение за внимание, 3) обяснение какво е форум-театър и ролята на зрителя.

На публиката се обяснява, че в представянето на форум-театъра има главен герой – той е протагонист. Протагонистът е човек, претърпял насилие. В представлението има още един герой-антагонист, който проявява насилие. Задачата на публиката, след като е изгледала представлението, е да помогне на протагониста да излезе от трудната ситуация, в която е изпаднал в резултат на стечение на обстоятелствата.

Жокерът обяснява на зрителите, че представлението на форумния театър се играе два пъти, като първият път те са помолени да гледат представлението внимателно, да помислят за проблемите, които виждат, да си спомнят моментите, в които изпитват възмущение или чувстват, че протагониста е могъл да предприеме различно действия. Вторият път, на местата, където ситуацията може да се промени към по-добро, зрителят може да спре действието, да излезе на сцената и да играе роля, заставайки на мястото на протагониста. Тук зрителят се превръща от пасивен потребител в активен участник във всичко, което се случва.

Фазата на загряване продължава около 10-15 минути.

II. Първо показване на представлението: на вниманието на публиката се предлага представление от 4-6 мизансцени, които завършват със стоп-кадър. Финалната сцена е проблемна ситуация в своя пик. Протагонистът попада в кризисна ситуация, той не знае какво да прави, има нужда от спешна помощ. Първото показване е с продължителност 15-20 минути.

III. Форум/обсъждане на проблема: след първото показване жокерът обсъжда с публиката какъв проблем е бил представен; дали би било възможно ситуацията да не се доведе до криза; дали публиката е срещала подобни проблеми в своята общност. Жокерът кани актьорите да изиграят представлението втори път, обяснява на публиката как могат да направят своите намеси и да влязат в играта вместо главния герой, за да променят ситуацията. Тази фаза продължава около 5-10 минути.

IV. Второ показване на представлението: Тази фаза е много важна в цялата интерактивна работа. На този етап се предлага публиката да замени протагониста. Спирайки актьорите в мизансцена по свое усмотрение, публиката се опитва да предложи вариант за промяна на ситуацията към по-добро. След интервенцията има дискусия дали интервенцията е помогнала за промяна на ситуацията. Препоръчително е да се извършат 2-3 интервенции. Тази фаза продължава 15-20 минути. Продължителността на тази фаза зависи от това колко интересни ще бъдат вариантите за решаване на проблеми във всеки мизансцен. В този случай специална роля принадлежи на джокера – ръководителя на форума. Той трябва да усети и да реагира навреме на действията на публиката, ако те са станали неефективни или повтарящи се, и тактично да премине към друг мизансцен или да завърши представлението.

V. Заключителен форум/дискусия: Този етап обобщава цялото представление и дискусия, като се задават въпросите: Как могат да се разрешат подобни проблеми на семейно ниво? Как подобни проблеми могат да бъдат решени на ниво общност? Как могат да се решават подобни проблеми на държавно ниво? Особено внимание трябва да се обърне на реакцията на зрителите, които не са на сцената. Те могат да обсъждат помежду си, да обсъждат варианти и дори да се намесват в действието, но това е важен елемент от интерактивната технология, тъй като показва колко дълбоко е засегнал проблемът публиката, колко е важен за нея. На този етап се предава превантивната информация. Тази информация може да бъде предоставена и от специалисти, присъстващи на представлението, например нарколози, учители, адвокати, психолози, лекари и др. Най-голям ефект се постига, когато психопрофилактичната информация идва от самите зрители-тийнейджъри, дори и да е само декларативна.

Организиране работата на училищен драматичен клуб за форум-театър:

-За въвеждане на методологията „форум-театър” в образователната работа на училището се създават училищни драматични клубове, които работят по тази методика. Ръководството на училището трябва да бъде информирано за тази методика и да се съгласи с откриването на драматичен клуб. За успешната работа на клуба е необходима подкрепата и разбирането на училищната администрация.

-Ръководител на клуба може да бъде пълнолетно лице от преподавателския състав, преминало обучение по методиката или я изучавало самостоятелно. Опитът показва, че тази работа може да се извършва от творчески активни учители, директори на училища, социални педагози, медиатори и психолози. Желателно е дейностите по тази методика да се провеждат на ниво цялото училище, а не да се ограничават до ниво един клас.

-Съгласувано с администрацията на училището трябва да се обособи място за занимания за драматичен кръжок. Мястото за провеждане на занятията трябва да е удобно за творчески дейности (понякога ще трябва да премахнете столове и бюра и да създадете възможност да седите на пода). Мястото за занятията трябва да е такова, че да има възможност участниците да разговарят спокойно помежду си.

-Мястото и времето за занятия трябва да са постоянни, за да могат членовете на клуба да знаят къде и кога трябва да дойдат. Администрацията на училището, класните ръководители на участниците в клуба и техните родители трябва да са запознати с графика и местоположението на часовете.

-Участниците в училищните драматични клубове са предимно ученици от VIII-XII клас. Броят на децата в един клуб е около 20-25. Желателно е децата да са от различни класове, различни паралелки, момичета и момчета, деца от различни националности и т.н. За разлика от други театрални клубове, тези драматични клубове не трябва да се опитват да избират особено „надарени“ или „талантливи“ деца. Опитът показва, че членове на клуба могат да бъдат и деца от групата „риск“, „трудни“, които дори са регистрирани в МКБППМН. Подборът на участниците може да бъде чрез анкетна карта или по желание на децата.

-За успешната работа на драматичния клуб е необходимо да се състави конкретен работен план, за предпочитане за една година. Работният план трябва да включва текущи седмични часове, които допринасят за създаването на представления, както и показване на представления, които ще бъдат поставени за ученици, техните родители, представители на органите на местната власт и населението от съответната общност.

Опитът показва, че тази техника има въздействие върху душите на младите хора, принуждавайки ги да не бъдат безразлични към случващото се в обществото и най-важното – дава им желание да участват за промяна към по-добро на средата, в която живеят.

 

ПЪРВО ЗАНЯТИЕ

ЗАПОЗНАВАНЕ. ВЪВЕДЕНИЕ В МЕТОДОЛОГИЯТА

 

Цели:

-запознаване на участниците във форум-театъра помежду си;

-разработване на правила за работа по време на занятията;

-разговор за методиката на форум театъра.

Оборудване: флипчарт и маркери.

План
image

Ход на занятието

1. Упражнение "Поздрав" (10 мин.)

Цел: създаване на приятелска атмосфера преди началото на занятието.

Водещият предлага на участниците да седнат на столове, подредени в кръг. След това кани всеки участник да стане и да поздрави съседа отляво по различни начини:

- като много срамежлив, стеснителен човек;

- сякаш някъде бърза, нетърпеливо;

- като добри приятели, които не са се виждали от години.

Дискусия:

Водещ: Как се чувствахте, когато играехте ролята на срамежлив, стеснителен или прибързан човек?

Възможни отговори: интерес, смущение, усещане за актьор и др.

Водещ: Вие сте взели решение да участвате в занятията, посветени на форум-театъра, където всяко упражнение ще бъде посветено на някаква цел.

Каква според вас беше целта на първото ни упражнение?

Възможни отговори: да се поздравим един с друг; да общуваме конструктивно; да се научим по време на упражнението на комуникабилност; да преодолеем срамежливостта; да концентрираме вниманието си и да се организираме за работа.

След това водещият запознава участниците в кръга с плана и целите на занятието.

 

2. Упражнение „Духа силен вятър“ (20 мин.)

Цел:

-идентифициране на приликите и разликите между членовете на групата;

-разкрепостяване на групата, създаване на игрива приятелска атмосфера.

Водещият кани всички да седнат на столове, подредени в кръг. Един участник остава без стол. Този участник (отначало учителят играе тази роля) стои в средата на кръга и казва:

„Силен вятър духа върху този, който...“ и завършва с твърдение за себе си, което е вярно.

Например:

Силен вятър духа на този, който има повече от 5 сестри и братя.

Силен вятър духа на този, който обича шоколад.

След като стоящият в центъра участник направи своето изявление, онези от седящите участници, за които се отнася това изявление, трябва да станат и да се преместят на нов стол. Участникът, който е останал без стол, застава в центъра на кръга и казва ново твърдение „Силен вятър духа този, който ...” Така играта продължава няколко пъти.

Водещият обявява правилата на играта:

-Играчите не трябва да се връщат на местата си.

-Водещият също трябва да се опита да намери място за себе си.

Тук водещият може да добави и други инструкции. Например, може да започне с твърдения за видими характеристики („Силен вятър духа върху тези, които са с маратонки или къса коса, или тъмна рокля…“). След това може да се премине към твърдения за невидими характеристики („Силен вятър духа върху онези, които мечтаят да пътуват или са родени през зимата ...“).

Забележка: Препоръчително е да се започне с команди, които засягат признаци, наблюдавани при повече участници. По този начин динамиката на движението или стремежа бързо да се намери опразнен стол и да се заеме, вработва участниците – концентрира вниманието им и ги организира.

Дискусия:

-Какво се случи по време на това упражнение? Как се чувствате?

-Какво забелязахте или научихте за групата?

-Има ли други въпроси, които смятате, че би било интересно да зададете на участниците, за да научите повече за тях?

Извод: Научихме някои факти от живота на другия: някои предпочитания, разбрахме кой какво обича, с кого живее в семейството, т.е. се опознахме по-добре.

-Защо е важно да знаем повече един за друг? Какво ни дава това?

 

3. Упражнение "Игра с имена" (15 мин.)

Цел:

-разпознаване на всеки участник по име, действие или характеристика;

-възможност на участниците да облекчат напрежението в тялото, да се отпуснат.

Водещият кани всички да застанат в кръг. Моли участниците да се редуват да произнасят името си с някакво чувство, което започва с първата буква на името им, една и съща буква (например Радослав е радостен; Светлана се срамува; Тошко е тревожен), като успоредно с това извършват някакво движение с ръка, крак и т.н.

След всяко произнасяне цялата група произнася името заедно със същото движение, което този участник е направил. Играта се повтаря, докато всички назоват имената си.

Забележка: Водещият може да предложи името да бъде свързано със вид спорт или с някаква дейност, или с чертите на характера на участника. За да координира повторението на името и движението в унисон, учителят може да брои до три, след което всички в хор произнасят името и повтарят движението. Или водещият инструктира участниците да направят три стъпки до центъра на кръга и да повторят името и действието, след което да се върнат на мястото си, а следващият участник казва името си и показва движението си.

Дискусия:

-Какви емоции изпитахте, докато правехте това упражнение?

-Какво забелязахте в поведението или движенията на другите участници?

-Какви чувства или движения се оказаха сходни в групата? Какви движения и чувства бяха различни?

Извод: Участниците трябва да стигнат до заключението, че вече познават имената си Сред членовете на групата има много общи неща, но има и разлики. Участниците работеха с телата си, упражнението им позволи да се отпуснат.

 

4. Упражнения „Моите очаквания” и „Златните правила” (10 мин.)

Цел: да се определят основните очаквания на участниците от дейностите на форум-театъра и правилата за работа в класната стая.

Инструкция: Известно е, че всяка игрова дейност се провежда по определени правила. Вероятно, включвайки се в настоящото занятие имате определени очаквания, най-малкото се питате какво ще се случи. За да продължим по-нататък е необходимо дейността ни да протича в рамките на тези правила.

Сега ще бъдете разделени на три групи, вземете флипчартове и маркери. Всяка група ще раздели листа на две части. В първата част ще напишете вашите очакванията от занятията, а във втората – правилата.

След това всяка група ще представи очакванията и правилата.

Забележка: Важно е сред правилата да присъстват и следните:

-Бъдете активни.

-Не пропускайте часовете.

-Спазвайте правилото за вдигната ръка.

-Не спорете и не прекъсвайте говорещия.

-Слушайте водещия.

-Изключвайте винаги мобилните телефони.

Водещият задължително обявява, че тези правила се отнасят за правилата за поведение във всички занятия. Правилата се поставят на видно място.

Водещият също предлага да се реши какви мерки ще бъдат предприети за тези, които нарушават правилата.

 

5. Упражнение „Спектограма“ (20 мин.)

Цел: да се установи доколко участниците са запознати с методологията на форум-театъра.

Специални материали: картички с цифри от 1 до 10. Картичките се подреждат на пода (или на столове) една до друга по възходящ ред от ляво на дясно (по възможност по протежение на цялата дължина на стаята).

Инструкция: От вас се иска сега да направите една редица, като застанете един до друг, а гърбовете ви опрат в стената на стаята. Срещу вас виждате поставени цифри от 1 до 10. Сега си представете, че тези цифри образуват мислена линия по оста на стаята. Аз ще ви задавам въпроси. Вие без да бързате трябва да обмислят отговорите и да вдигнете ръка веднага щом вземат решение. Отговорите ви трябва да съответстват на степента до която вие считате, че сте запознат с темата, съдържаща се във въпроса. При това, за  „1“ се приема, че нямате никаква информация по темата, а с „10“ – напълно сте запознат с темата.

Когато сте готови всички с отговорите си, аз ще подам команда „Напред!“ и всеки от вас в зависимост от собствената си преценка за компетентност ще застане пред съответното цифра.“

Забележка: Важно е членовете на групата да разберат, че без значение срещу кой номер са застанали, тази позиция няма да е грешна.

Примерни въпроси:

1.Доколко сте запознати с техниката форум-театър?

(10 – запознат съм много добре, 1 – не познавам тази техника)

2.Колко добре сте запознати с проблемите или конфликтите във вашата общност?

(10 - много добре, 1 - зле)

3.В каква степен вашата общност се нуждае от осъзнаване на някои неотложни проблеми, които да бъдат повдигнати и хората заедно да се опитат да ги разрешат?

(10 - много се нуждае, 1 – не се нуждае)

4.В каква степен сте готов искрено да обсъждате проблеми на вашата общността под формата на форум-театър?

(10 - напълно съм готов, 1 – не съм готов)

5.Чувствате ли се комфортно и разбирате ли смисъла на настоящото обучение?

(10 – чувствам се удобно; приятно ми е, 1 – изпитвам дискомфорт, не съм на мястото си).

Извод: От нашата дискусия стана ясно следното:

-харесвате начина, по който протичат занятията;

-има проблеми в нашето общество и че нашата общност трябва да обсъди тези проблеми;

-готови сте искрено да обсъдите тези проблеми.

-познавате методологията форум-театъра, но не всички еднакво добре;

 

6. Упражнение „Въведение в методологията“ (10 мин.)

Цел: запознаване на участниците с методологията на интерактивния театър.

Водещият, използвайки приложението към урок № 1 (вижте в края на урока), обяснява методологията.

Основни моменти:

-Кой е основателят на форум-театъра?

-Представлението се играе два пъти. Вторият път публиката променя нещата към по-добро с лично участие.

-Винаги има най-малко главни герои – протагонист (жертва) и антагонист (насилник). Двата термина се изписват на дъската.

Целите на интерактивния театър са:

-Да съдейства за изграждане на диалог между актьори и зрители;

-Да предостави възможност на публиката заедно да намери решение на проблемите, които са повдигнати в представлението

 

7. Упражнение „Котел“ (5 мин.)

Цел: да се отразят основните практически учебни моменти на занятието.

Водещият кани всички да седнат в кръг. Обяснява, че центърът на кръга е чайник, което скоро ще бъде напълнен с идеите на участниците. Всеки участник казва фразата или думата, която най-добре описва неговото/нейното усещане в края на занятието, всякакви специални нови знания или открития. След това прави движение, сякаш хвърля тази фраза в котелът.

След като всеки участник е добавил своята фраза или дума в „котела“, участниците се изобразяват с движения как поставят лъжицата дълбоко в купата, загребват я и отпиват.

Например:

-„Вложих способността си да изразявам мислите си в котела, научих това от упражнението „Спектограма.“

-„Вложих всички свои положителни емоции от цялото занятие в котела.“

-„Поставих в котела желанието си за да продължа да участвам, научих много нови неща за моите приятели от упражнението „Духа силен вятър.“

Извод: Днес беше важен ден защото се срещнахме за първи път в този формат, защото се запознахме и опознахме по един нов и уникален начин под формата на игри и упражнения.  Разбира се, вие сте заедно отдавна, но днес научихте повече един за друг, някои факти от личния си живот, нещо, което не сте знаели преди. Станахте близки в общуването.

Вече знаете как ще се провеждат часовете, че имаме златни правила и ще ги спазваме стриктно.

Сега знаете какво е форум-театър и как работи. Всички следващи занятия ще бъдат посветени на създаването на форум-театър в нашата прекрасна група.

Урокът завършва с одобрение на групата за активност и добро изпълнение на упражненията. 

Приложение към урок №1

Въведение в методологията

„Театърът е форма на познание: той може и трябва да бъде начин за промяна на обществото към по-добро. Театърът може да ни помогне да изградим нашето бъдеще, вместо просто да чакаме това бъдеще."

(Аугусто Боал, основател на методологията на форум театъра).

 

Форум-театърът е интерактивен театър. Интерактивният театър понякога се нарича "театър на непосредствено участие на зрителите".

Интерактивният театър е използван в над 70 страни в Северна, Централна и Южна Америка, Азия, Европа, Африка и Австралия. Използван е в градове и села, както и в различни институции: училища, университети, центрове за социална рехабилитация, домове за сираци, затвори и програми за развитие на общността.

Участниците започват подготовката за представление във форумния театър, като първоначално обсъждат преживяванията на потисничество, които са се случили в живота им. Като част от кръга в групата (класа, училището) участниците споделят истории за конфликтни ситуации в тяхното училище, у дома или в родния си град / село, когато не са могли да намерят изход от ситуацията.

След като участниците изслушат историите на другите, те трябва да изберат една история, която отразява проблемите, на които биха искали да намерят решения. След това се пише сценарий за тази история, така че да е ясно кой е насилникът или потисникът (антагонистът) и кой е жертвата или потиснатият (протагонистът). Следват репетиции, след това представление. Главните актьори на Форум Театър са:

-протагонист – този, който е жертва или потиснат;

-антагонист – този, който е насилник или потиска;

-жокерът е водещ на представлението.

Същността на методологията на форум театъра е търсенето в рамките на предложеното представление заедно с публиката, на начини за решаване на проблем или излизане от трудна житейска ситуация.

Жокерът на форум театъра преди началото на спектакъла запознава участниците-зрители с проблема, който ще засегне представлението. След представлението жокерът чрез интерактивно проучване на публиката установява степента на информираност на публиката за проблема и последиците от него за цялото общество и за конкретен човек. Ако е необходимо, отделя няколко проблема, като ги назовава. Установява се кой точно страда от потисничество в изобразената ситуация и кой, съзнателно или не, става потисникът. След това публиката отново гледа представлението и ако има полезно предложение, спира действието.

Всеки спектакъл на Форум-театър е уникален, тъй като в него участват не само актьори, но и зрители. По време на спектакъла актьорите разиграват добре позната на публиката проблемна ситуация от реалния живот, а публиката „изживява“ тази ситуация, пропуска я през себе си, представяйки се на мястото на главния герой и опитвайки се да насочи развитието на събития към по-добро.

Представлението, като правило, продължава 10-20 минути и се състои от 3-6 ясно структурирани сцени (мизансцени). След представлението се провежда форумна дискусия, която може да продължи 40-50 минути.

Жокерът се явява главното действащо лице на дискусионния форум. Той води събитието от начало до край и от него зависи успехът на форум-театъра.

Основната работа по избрания проблем се извършва от жокера в процеса на сътрудничество с публиката.

Организира сътрудничеството между публиката и актьорите, настройва публиката за позитивно сътрудничество, обединява всички с една цел.

Когато се гледа отново представлението, жокерът позволява на зрителите сами да станат актьори, замествайки главния герой, докато няколко зрители имат възможност да опитат силите си в една роля, всеки със собствена визия за развитието на събитията.

Важно е жокерът да стимулира участниците в представлението да търсят идеи и да развиват тези идеи с помощта на отворени въпроси, като по този начин разширяват, а не спират дискусията. Така жокерът ненатрапчиво стимулира участниците да играят ролята на главния герой. Ако публиката е твърде ограничена, жокерът сам, но без натиск върху участниците, предлага възможни варианти за поведение в тази ситуация.


Превод от руски

Източник:

Р 17 Разработки классных часов по воспитательной работе и внеклассных мероприятий: методическое пособие для классных руководителей 9-11 классов средних общеобразовательных школ / Г.А. Джумабаева, Г.Ж. Карагозуева, И.И. Воронина и др. – Б., 2015. – 150 с.

ISBN 978-9967-31-299-9

Рецензенты:

К.Д. Добаев, доктор педагогических наук, профессор, руководитель лаборатории педагогики и профессионального образования Кыргызской академии образования. Б.Б. Алымбаева, научный сотрудник Кыргызской академии образования. Дизайнер: Болотбеков Максат


(следва втора част)











Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3879692
Постинги: 2193
Коментари: 116
Гласове: 1330
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930